בית ספר יסודי צומח בכפר הנוער שפיה
חינוך הוליסטי, חווייתי ויצירתי, בו כל ילד.ה הוא אמן, איש מקצוע ומדען
החינוך האנתרופוסופי
הגישה האנתרופוסופית שפיתח הפילוסוף, החוקר והוגה הדעות הגרמני ד”ר רודולף שטיינר מחלקת את התפתחות האדם לתקופות בנות שבע שנים. לכל 'שביעון' מאפיינים משלו, כשתפקיד החינוך הוא לספק לילד את המצע והאמצעים המתאימים למיצוי צמיחתו, בהתאם לשלבי התפתחותו השונים.
לפי גישה זו, תקופת הילדות נחלקת לתקופת הילדות הראשונה, מגיל לידה על גיל שבע (להרחבה ראה כאן), ולתקופת הילדות השניה היא שנות בית הספר היסודי (כיתות א'-ח'). בשנים אלה בונה הילד את עולמו הפנימי. הוא בוחן את יחסיו עם סביבתו וכמובן עם עצמו, ומתוך כך גדל ומתפתח. חומר הלימוד המותאם לשלבי ההתפתחות בשביעון זה נותן מענה מבחינה זו לרגשותיו ולכישוריו החברתיים, באמצעות האומנות והאסתטיקה. כל מקצוע נלמד באופן אומנותי. אומנות שהיא חינוך, וחינוך שהוא אומנות - זו מטרת החינוך בשנים אלו.
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים של בית החינוך יסמין תואמת את תכנית הליבה של משרד החינוך, ושואבת מערכי החברה ההומניסטית והתרבות היהודית. האומנות הנה בסיס לתהליך למידה חווייתי בחינוך ולדורף, כשלצד מקצועות החובה נלמדים שיעורי מקצוע ייחודיים ביניהם אמנות ומלאכות יד, שירה, נגינה, ציור ועוד, כחלק משמעותי משגרת הלימודים. תכנית הלימודים בבית החינוך יסמין מחוברת לזמן ולמקום - לטבע הארץ ישראלי ולמסורת היהודית. בכיתות ניתן דגש מיוחד לחיבור האדם אל הטבע ואל סביבתו הקרובה, אל עונות השנה ואל הנוף המשתנה והמיוחד לאזורנו. כל אלה מלווים בשירים, דקלומים וסיפורים מתאימים.
סדר היום בבית הספר
לימי הלימודים סדר יום קבוע. יום הלימודים מתחיל בשיעור ראשי המתקיים שעתיים ראשונות רצופות, בהן נלמדים מקצועות שונים בתקופות מרוכזות בנות חודש. כל שיעור ראשי מחולק לשלושה חלקים:
בחלק הראשון ישנה התייחסות אל הצד הפיזי - מסלול בוקר הכולל קפיצות, דילוגים, קפיצה בחבל, ריצה וכו'.
בחלק השני התלמידים חוזרים לכיתה לחלק ריתמי הכולל שירה, דקלום, משחקים, נגינה והפעלה משותפת של הכיתה בהקשר לנושא הנלמד בתקופה נתונה. חלק זה של השיעור מתנהל במעגל ולא מאחורי השולחנות.
בחלק השלישי, מסדרים את הכיתה ועוברים ללימוד פרונטאלי - לעבודת מחברת, שיחה, דיון, בדיקת שיעורי בית או הצגת חומר לימודי חדש.
בחינוך וולדורף לא משתמשים בדרך כלל בספרי לימוד וחוברות עבודה. התלמידים יוצרים במהלך תקופת הלימוד את ספר הלימוד שלהם. הם מעצבים את המחברות המיוחדות ביחד עם המחנך/ת, ואלו מתמלאות ציורים והמחשות של החומר הנלמד. כפועל יוצא, מוטלת על מורי הכיתה המשימה לעבד את חומר הלימוד באופן שיישמר חי, דינמי ויצירתי. המורים הם אלו שכותבים שירים, דקלומים, סיפורים ומחזות.
המורשת החקלאית
שימור המורשת החקלאית הייחודית של המושבות בנימינה וגבעת-עדה הינו אחד הערכים אשר עמותת יסמין חרטה על דגלה. בית חינוך יסמין מחובר לסביבתו בקשר קהילתי הדדי, ומיישם ערך זה הלכה למעשה בתוכנית הלימודים מתוך תפיסה כי הילד נתרם מהחיבור לאדמה, לעשייה ולקהילה.
תכנית הלימודים הייחודית של בית חינוך יסמין משלבת אנתרופוסופיה וחקלאות. בגילאי הגן תכני לימוד אלה מוחזקים באמצעות סיפורים וסיורים חווייתיים בטבע, ובכיתות בית הספר התלמידים מצטרפים לעבודה חקלאית בשדה החקלאי. באופן זה חווים התלמידים את מחזוריות השנה, מתנסים בתהליך השלם של עבודת האדמה ובגידולים המתאימים לכל עונה, ומיישמים הלכה למעשה את הידע הנרכש באשכולות המדעים, מדעי הרוח והחברה.
צוות בית הספר
בית חינוך יסמין נהנה מצוות חינוכי מסור, מליווי פדגוגי שוטף ומתמיכה וייעוץ של בכירי החינוך האנתרופוסופי בארץ.
בית הספר מושתת על אמון במחנכים ובאחריותם כלפי התלמידים, ההורים והחברה. המחנך.ת מלווה את הכיתה בדרך כלל מכיתה א’ ועד כיתה ח’. דבר זה מאפשר למורה להכיר את הילדים ואת משפחותיהם היכרות עמוקה, לעקוב מקרוב אחר התפתחותם, ולסייע במידת הצורך בתמיכות הנדרשות.
היכרותם המעמיקה של המורים עם כל ילדה וילד מפחיתה את הצורך בבחינות כדי לאמוד את יכולותיהם נכונה. עבודותיו השוטפות של התלמיד במחברות הכיתה, בעבודות הבית, בהשתתפות בשעורים, נותנות למורים אמות מידה ארוכות טווח, שמאפשרות לאמוד את ההישגים ואת מסלול ההתקדמות לאורך השנים. מובן, שעבודות התלמיד.ה נאספות, נבדקות וזוכות להערכה שמשקפת לתלמיד.ה את איכות העבודה ומאירה את הדרוש שיפור. חשוב לציין שההיכרות הארוכה והעמוקה מאפשרת למורה להאיר לתלמיד.ה איכויות נוספות מעבר להישגים הלימודיים, שאנו מייחסים להן משקל רב במסע ההתחנכות.
רוצים.ות לשמוע עוד?
למידע על תהליך ההרשמה לבית הספר לחצו כאן