בית ספר יסודי צומח 

בשנת הלימודים תשפ"ג בית הספר יעבור למשכנו החדש בכפר הנוער שפיה

החינוך האנתרופוסופי

הגישה האנתרופוסופית שפיתח הפילוסוף, החוקר והוגה הדעות הגרמני ד”ר רודולף שטיינר מחלקת את התפתחות האדם לתקופות בנות שבע שנים. לכל 'שביעון' מאפיינים משלו, כשתפקיד החינוך הוא לספק לילד את המצע והאמצעים המתאימים למיצוי צמיחתו, בהתאם לשלבי התפתחותו השונים. 

לפי גישה זו, תקופת הילדות נחלקת לתקופת הילדות הראשונה, מגיל לידה על גיל שבע (להרחבה ראה כאן), ולתקופת הילדות השניה היא שנות בית הספר היסודי (כיתות א'-ח'). בשנים אלה בונה הילד את עולמו הפנימי. הוא בוחן את יחסיו עם סביבתו וכמובן עם עצמו, ומתוך כך גדל ומתפתח. חומר הלימוד המותאם לשלבי ההתפתחות בשביעון זה נותן מענה מבחינה זו, לרגשותיו ולכישוריו החברתיים, באמצעות האומנות והאסתטיקה. כל מקצוע נלמד באופן אומנותי. אומנות שהיא חינוך, וחינוך שהוא אומנות - זו מטרת החינוך בשנים אלו.

תכנית הלימודים 

תכנית הלימודים של בית החינוך יסמין תואמת את תכנית הליבה של משרד החינוך, ושואבת מערכי החברה ההומניסטית והתרבות היהודית. האומנות הנה בסיס לתהליך למידה חווייתי בחינוך ולדורף, כשלצד מקצועות החובה נלמדים שיעורי מקצוע ייחודיים ביניהם אמנות ומלאכות יד, שירה, נגינה, ציור ועוד, כחלק משמעותי משגרת הלימודים. תכנית הלימודים בבית החינוך יסמין מחוברת לזמן ולמקום - לטבע הארץ ישראלי ולמסורת היהודית. בכיתות ניתן דגש מיוחד על חיבור האדם אל הטבע ואל סביבתו הקרובה, אל עונות השנה ואל הנוף המשתנה והמיוחד לאזורנו. כל אלה מלווים בשירים, דקלומים וסיפורים מתאימים.

 

להרחבה על תכנית הלימודים הייחודית שלנו >>

סדר היום בבית הספר

לימי הלימודים סדר יום קבוע. יום הלימודים מתחיל בשיעור ראשי המתקיים שעתיים ראשונות רצופות, בהן נלמדים מקצועות שונים בתקופות מרוכזות בנות חודש. כל שיעור ראשי מחולק לשלושה חלקים:

בחלק הראשון יש התייחסות אל הצד הפיזי - מסלול בוקר הכולל קפיצות, דילוגים, קפיצה בחבל, ריצה וכו'.

בחלק השני התלמידים חוזרים לכיתה לחלק ריתמי הכולל שירה, דקלום, משחקים, נגינה והפעלה משותפת של הכיתה בהקשר לנושא הנלמד בתקופה נתונה. חלק זה של השיעור מתנהל במעגל ולא מאחורי השולחנות.

בחלק השלישי, מסדרים את הכיתה ועוברים ללימוד פרונטאלי - לעבודת מחברת, שיחה, דיון, בדיקת שיעורי בית או הצגת חומר לימודי חדש.

בחינוך וולדורף לא משתמשים בדרך כלל בספרי לימוד וחוברות עבודה. התלמידים יוצרים במהלך תקופת הלימוד את ספר הלימוד שלהם. הם מעצבים את המחברות המיוחדות ביחד עם המחנך/ת, ואלו מתמלאות ציורים והמחשות של החומר הנלמד. כפועל יוצא, מוטלת על מורי הכיתה המשימה לעבד את חומר הלימוד באופן שיישמר חי, דינמי ויצירתי. המורים הם אלו שכותבים שירים, דקלומים, סיפורים ומחזות. 

Aviv_7.jpg

בית חינוך אנתרופוסופי-חקלאי

שימור המורשת החקלאית הייחודית של המושבות בנימינה וגבעת עדה הינו אחד הערכים אשר עמותת יסמין חרטה על דגלה. בית חינוך יסמין מחובר לסביבתו בקשר קהילתי הדדי, ומיישם ערך זה הלכה למעשה בתוכנית הלימודים מתוך תפיסה כי הילד נתרם מהחיבור לאדמה, לעשייה ולקהילה.

תכנית לימודים חדשנית וייחודית של בית חינוך יסמין משלבת אנתרופוסופיה וחקלאות. בגילאי הגן תכני לימוד אלה מוחזקים באמצעות סיפורים וסיורים חווייתיים בטבע, ובכיתות בית הספר התלמידים מצטרפים לעבודה חקלאית בשדה החקלאי. באופן זה חווים התלמידים את מחזוריות השנה, מתנסים בתהליך השלם של עבודת האדמה ובגידולים המתאימים לכל עונה, ומיישמים הלכה למעשה את הידע הנרכש באשכולות המדעים, מדעי הרוח והחברה.

Untitled design (2)_edited_edited.jpg

צוות בית הספר

בית הספר מושתת על אמון במחנכים ובאחריותם כלפי התלמידים, ההורים והחברה. המחנך מלווה את הכיתה בדרך כלל מכיתה א’ ועד כיתה ח’. דבר זה מאפשר למורה להכיר את הילדים ומשפחותיהם היכרות עמוקה, לעקוב מקרוב אחר התפתחותם, ולסייע במידת הצורך בתמיכות הנדרשות.

היכרותם המעמיקה של המורים עם כל ילד.ה מפחיתה את הצורך בבחינות כדי לאמוד נכונה את יכולותיו. עבודותיו השוטפות של התלמיד במחברות הכיתה, בעבודות הבית, בהשתתפות בשעורים, נותנות למורים אמות מידה ארוכות טווח, שמאפשרות לאמוד את הישגיו ואת מסלול התקדמותו לאורך השנים. מובן, שעבודותיו של התלמיד נאספות, נבדקות וזוכות להערכה שמשקפת לתלמיד את איכות עבודתו ומאירה לו את הדרוש שיפור. חשוב לציין שההיכרות הארוכה והעמוקה מאפשרת למורה להאיר לתלמיד איכויות נוספות מעבר להישגיו הלימודיים, שאנו מייחסים להן משקל רב במסע התחנכותו של התלמיד.

בית חינוך יסמין נהנה מצוות חינוכי מסור, מליווי פדגוגי שוטף ומתמיכה וייעוץ של בכירי החינוך האנתרופוסופי בארץ.

DSC_0688 - Copy.JPG

רוצים.ות לשמוע עוד? מוזמנים.ות ליצור איתנו קשר
לפרטים נוספים על תהליך ההרשמה לחצו כאן