מערך הגנים

בשנת הלימודים תשפ"ג יפתחו שני גנים רב גילאים במושבה של בנימינה, ותמשיך פעילותו של הגן הצעיר

חינוך וולדורף בגיל הרך​

הגישה האנתרופוסופית מחלקת את חיי האדם ל"שביעונים" - תקופות של שבע שנים אשר לכל שביעון מאפיינים וצרכים שונים. בשביעון הראשון, הוא תקופת הילדות המוקדמת מגיל לידה ועד גיל שבע, מוכוון הילד להתפתחותו הפיזית-חושית, שהיא התחנה הראשונה במסע ההתפתחות האנושית. על-פי הגישה האנתרופוסופית, הלמידה האפקטיבית ביותר היא באמצעות חוויה - חושיהם של הילדה והילד יתפתחו מתוך החוויות בהן יתנסו, איבריהם יתפתחו מתוך תנועתם, והמעטפת הרגשית שיחוו תעצב את נפשם ואת חשיבתם.

בשנותיו הראשונות הילד חווה עצמו כאחד עם העולם. הוא סופג את סביבתו באמצעות חיקוי, ואנשי ונשות החינוך בגני יסמין שואפים להיות מבוגרים ראויים לחיקוי. תפקיד הגנן.ת לחשוף בפני הילד והילדה את התכנים, הלכי הנפש, החומרים והסביבה התואמים לגילם ולשלבי התפתחותם. כך נרכשות מיומנויות שפה וחשיבה, כישורים חברתיים, התנהגות מוסרית, וכישורים נוספים אשר ישרתו את הילד בעתיד כאדם חופשי ויצירתי.

בית חינוך יסמין נהנה מצוות חינוכי מסור, מליווי פדגוגי שוטף ומתמיכה וייעוץ של בכירי החינוך האנתרופוסופי בארץ.

IMG_20200905_101815_edited.jpg

תכנים פדגוגיים וסדר יום

הפעילות בגן נפתחת מדי יום במשחק חופשי, בו הילד מדמיין ויוצר את משחקו באופן פעיל מתוך המצוי בגן. במקביל, נמצא בחלל המשחק שולחן פעילות בו שקועים הילדים בעשייה המחוברת לחיי הגן - לשים בצק לאפיית לחם לארוחת הבוקר, סוחטים מיץ, מכינים מטעמים, או שקועים ביצירה לעונה או לחג המתקרב. הלמידה בגן היא מתוך עשייה, כשהקטנים והגדולים, הילדים והמבוגרים משתפים פעולה יחד בעשייה שמחה. מתוך המשחק החופשי וסידור הגן מתכנסים הילדים למעגל בוקר אשר ובהם שיר, דקלום ותנועה המביאים אל הילדים את הטבע, עונות השנה והחגים.

אנו שוהים שעות רבות בחצר במהלך היום. החצר היא מרחב לטפח את החיבור לאדמה ולגוף, מקום להתבוננות בטבע, וכמובן מרחב לשלל הרפתקאות - חפירת בורות, בניית יש מאין, גינון וטיפוס.

חיי הגן מתנהלים בסדר יום קבוע. הריתמוס, הוא המקצב הקבוע של חיי הגן, מבסס עבור הילד תחושת ביטחון בעצמו ובסביבה, ומאפשרים לו חופש פנימי להתפתחות וגדילה. 

משחק חופשי
המשחק החופשי הוא ליבו הפועם של גן וולדורף. מרחב המשחק בגן ובחצר מכילים חומרים טבעיים ופשוטים, שמשאירים מקום רב לדמיונו ולהלך נפשו של הילד משחק אקטיבי. הילדים בונים, קושרים, מכסים, מבשלים, מטפלים, בכל יום הרפתקה אחרת נבנית בגן. בול עץ משמש אנייה המטלטלת בים, או מיטה לנווד עייף. מתוך המשחק הילד מפתח יכולות שבאמצעותן הוא מכיר את סביבתו, את האחר ואת עצמו, ומפתח את עולמו הפיזי, הרגשי והקוגניטיבי.

צוות הגן וסביבת הגן מזמנים התנסויות משחק אמתיות, משותפות, מלאות המצאה, יצירתיות ובריאה. מרחב המשחק בגן ובחצר מכילים הילד מפתח את כישוריו החברתיים, המוטוריים והשפתיים, את דמיונו ואת יכולות התכנון והחשיבה, ואת יחסו אל החיים והאדם.

IMG_9566.JPG

תזונה
התזונה בגן היא צמחונית ובריאה. תזונה בריאה, לפי גישת וולדורף, מאפשרת תהליכי גדילה הרמוניים ומבססת אורחות חיים והרגלים בריאים. הגננים מבשלים בגן מדי יום אוכל ביתי, מגוון ומזין, מבוסס על דגנים מלאים, קמח מלא, קטניות וירקות אורגניים. הילדים לוקחים חלק פעיל בתהליך הכנת האוכל - מקלפים וחותכים, מכינים תבשילים ושוטפים כלים.

מוכנות לכיתה א'
מוכנות התלמידים לעלייה לכיתה א' נבחנת בגן וולדורף תוך שימת דגש על המוכנות הפיזית והרגשית של הילד יותר מאשר על יכולת החשיבה שלו. על-פי תפישתנו החינוכית, יכולת החשיבה של הילד תתפתח כהלכה כאשר היא נתמכת על ידי יכולות אלה. 

לפיכך, הגננות והגננים בגני יסמין מתבוננים בבוגרי הגן המיועדים לכיתה א' על מנת לזהות את היכולות החברתיות, הרגשיות, המוטוריות (עדינות וגסות), את היכולת לקבל סמכות, להיענות לחוקים ולכללים (חוקי משחק, כללי התנהגות ועוד), ולהיות עצמאים במעשיהם וביחסיהם.

לאומנות ולמלאכה מקום מרכזי בתהליך הלמידה. בהתאם לכך, כפעילות מסכמת של שנות הגן, בוגרי הגן מגישים בשליש האחרון של השנה "עבודת בוגרים", שהינה מלאכת כפיים פרי עבודתם - עבודת תפירה או נגרות, תפירת תיק בד, סריגת אצבעות, הכנת חבל קפיצה כולל ידיות מעץ ועוד.

בלי פנים.jpg

רוצים.ות לשמוע עוד?

מוזמנים.ות ליצור איתנו קשר
לפרטים נוספים על תהליך ההרשמה לחצו כאן