חיבור לזמן ולמקום

תכנית הלימודים בבית הספר הולמת את התקופה והחברה בה אנו חיים, מתוך התאמה למערכת החינוך הישראלית, לערכי החברה ההומניסטית ולתרבות היהודית.

אי לכך, כל חגי ישראל מצוינים ונחגגים. חלק מהחגים נחגגים במתכונת כיתתית וחלקם במתכונת בית ספרית או קהילתית.

 

בכל הכיתות ניתן דגש מיוחד לחיבור של האדם אל הטבע והסביבה דרך עונות השנה ומה שמאפיין כל עונה ועונה בהקשר של הגידולים השונים ושל הנוף המשתנה והמיוחד לאזורנו. השינוי שמתרחש בחוץ מלווה בשירי עונות מתאימים, דקלומים וסיפורים שמאופיינים ומקושרים לארץ ישראל, ולסביבה הקרובה. בכיתות הנמוכות ובגנים, אפשר לראות פינות טבע משתנות ומתחלפות בהתאם לעונות השנה ולסביבת בית הספר.

 

מכיתה ב' נכנסים תכנים לימודיים עיוניים הקשורים למורשת ישראל.  בגיל זה, מתוך התבוננות על השלב ההתפתחותי של הילד, מלמדים בכיתה במשך תקופה, אודות צדיקים ודמויות מפתח בתרבות.

הילדים שומעים סיפורים רבים אודות רבי עקיבא, הלל הזקן, רבי חנינא בן דוסא, שלמה המלך ואחרים.

 

בכיתה ג' מתחילים את לימודי התורה. השיעורים כוללים לימוד חווייתי, אמנותי, מוסיקלי והרחבת סיפורי המקרא באמצעות סיפורי מדרש ואגדה של ביאליק וברדיצ'בסקי. אלו סיפורים המעמיקים את החיבור הרגשי והפנימי אל התרבות והמסורת ואל הבנה פנימית של מהות הטקסט והזדהות אתו. במהלך השנה מעלה הכיתה הצגה מקורית ונושאה מתוך ספר בראשית. ההצגה - בתנועה, שירה, נגינה ודקלום - נוגעת בילדים במקום עמוק מאד: סיפור הבריאה, הגירוש מגן עדן, קין והבל, סיפורי האבות, סיפור יוסף ואחיו.

כיתה ג' מאופיינת בהרבה עבודת כפיים. את אופי העבודות קושרים למועדים, עונות וחגים: רקיחת ריבות מפירות העונה, מיצים מפירות העונה, רקיחת דבש חרובים, בציר ענבים ודריכתם ליין, זריעה, קציר, טחינת קמח, אפיה, ייצור נרות, גז וכל התהליך שאחריו. מהצמר הגולמי ועד לחוטי הצמר ולבד, ועוד ועוד פעילויות כיד הדמיון הטובה של המחנך, המורים המקצועיים וההורים.

 

בכיתה ד' מייחדים זמן רב ללימוד הסביבה הקרובה. סיפורים על האזור, טיולים רגליים רבים, התמצאות והבנה טופוגרפית בסיסית בדרכים חווייתיות, כמו בניית ארגזי חול ובהם דגמים של הסביבה. הדגש הוא על הבנה טופוגרפית והתמצאות במרחב מתוך התנסות. השירה, המוזיקה, הדקלומים ומפגש עם ותיקי הישוב מעבים את החוויה הלימודית דרך הרגש. במקביל ללימודים אלו אנו נותנים דגש מיוחד ללימוד ספר יהושע וספר שופטים.

כשמגיעים לסיפורים הקשורים לאזורנו אנו עושים את החיבור ללימודי הסביבה וכך מוסיפים עוד רובד לקשר של הילד עם נוף מולדתו ולחיבור הרגשי והתרבותי.

 

בכיתה ה' עוברים מלימודי הסביבה הקרובה של בנימינה-גבעת עדה ללימודי ארץ ישראל מההיבטים הגיאוגרפיים וההיסטוריים. הרבה טיולים, שירי ארץ ישראל, נגינה והרבה עבודה בציור. הילדים גם כותבים שירים מפרי עטם, לומדים לצייר מפה ובונים תבליטי חול. בלימודי התנ"ך אנו לומדים את ספרי שמואל -מכוונים וממקדים את נקודת ההתבוננות על המעבר המשמעותי מסמכויות רוחניות למלוכה.

 

כיתה ו' - לימודי ההיסטוריה בכיתה זו מוקדשים לתקופת האימפריה הרומית. חלק נרחב מהלימודים מופנה ללימודי 'יהודה תחת רומא'. במסגרת לימודי הגיאוגרפיה לומדים הילדים על ארצות הים התיכון ועל הייחוד והמשמעות של ארץ ישראל בהקשר זה. בתחילת שנה זו נפתחת שנת הבת/בר-מצווה בטקס חגיגי ומשמעותי שמאורגן על-ידי הורי הכיתה והמחנך/כת.

כיתה ז' – בשנה זו מגישים הילדים עבודת שורשים מקיפה. סיפורים אישיים של משפחות מסופרים על-ידי ההורים והסבים/סבתות בערב כיתתי משותף לילדים ולמשפחות. הסיפורים נארגים ונשזרים יחדיו כך שיביאו את הסיפור האישי בתוך הקונטקסט של העם היהודי ומדינת ישראל.  גם הילדים עצמם קוראים מתוך עבודותיהם, שרים ומנגנים.

 

כיתה ח' - שנה זו מוקדשת לאיסוף וסגירה של המסע שעשו התלמידים ומוריהם בשנותיהם בבית הספר היסודי ופתיחת צוהר אל הצעד הבא שלהם בבית הספר התיכון.