החזון שלנו

החזון החינוכי

בית חינוך יסמין אנתרופוסופי-חקלאי בבנימינה פועל בגישת חינוך ולדורף, על פי משנתו של רודולף שטיינר, הנשענת על עקרונות החינוך ההומניסטי ועל הפסיכולוגיה ההתפתחותית. החינוך האנתרופוסופי (מילולית: "חכמת האדם") רואה באדם ישות חופשית וחושבת המורכבת מגוף, נפש ורוח, ומטפח את האדם החושב, המרגיש והיוצר.

הגישה האנתרופוסופית מאפשרת לחוות את הילדות באופן מלא חיות, תוך הקשבה עמוקה לצרכיו של הילד בשלבי התפתחותו השונים; מטרת חינוך ולדורף היא לטפח את הייחודיות בכל אדם, לאפשר לכל ילדה וילד את החוויות שתציידנה אותם בכלים וביכולות האנושיות שבעתיד יאפשרו להם לממש את עצמם, להיות בני אדם חופשיים במחשבתם ולבטא את ייחודיותם בעולם. 

חוויה של משחק או של למידה היא מתוך התבוננות נוכחת בעולם הפנימי של הילדה והילד בכל שלב בהתפתחות. על בסיס זה, חינוך ולדורף מוכוון ראשית לפתח את היכולות הגופניות, את תחושת המסוגלות, את היכולות הנפשיות ואת מיומנויות האמנות. זאת מתוך הבנה שכל אלה הן התשתית הדרושה לאדם על מנת להיות בשל להעמקה בשדה הידע, המדע, החשיבה המופשטת והמחשבה הביקורתית. 

בית החינוך שלנו מצוי במרחב של מושבים, כפרים וקיבוצים ומחובר לסביבתו. אנו רואים חשיבות גדולה במגוון התרבותי, מתוך הכרה בזהות אנושית אוניברסלית. בבית החינוך נלמדות שתי שפות זרות החל מכיתה א' - אנגלית וערבית. תכני הלימודים כוללים התייחסות למורשת היהודית, בד בבד עם עולמות תוכן מיתולוגיים וסיפורי עמים אחרים, שנלמדים אף הם בכיתות. 

אנו שואפים לשילוב מיטבי של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת בית החינוך. מתוך תמונת האדם והחברה כולה, ומתוך הכרה במגוון הצרכים והמתנות, אנו רואים באתגרים הזדמנות לשיתוף פעולה, ומבקשים להתוות לילדינו דרך של התפתחות ביצירת חברה אוהבת, אמפתית ובריאה בכל רבדיה.

ילדי בית החינוך רוכשים כלים ומיומנויות שהיוו תשתית לחיים בוגרים בעלי משמעות, הגשמה ומוסר, ואשר יאפשרו את השתלבותם בשוק העבודה העתידי, המבקש בני אדם יצירתיים ויוזמים, הפועלים מתוך חופש המחשבה, בעלי יכולות התמדה, אמתפיה ועבודת צוות.

החזון הקהילתי 

אנו, תושבי בנימינה והמושבות סביב לה, חברנו יחד ברצון לפעול בתוך סביבתנו הפיזית, הטבעית והמקומית מתוך תחושת חיבור אמיתי לערכים ולעקרונות אשר הקימו את המושבות בבקעת הנדיב. 

חברנו יחד ברצון להקים מסגרת חינוכית ערכית, יוזמת, הפועלת מתוך אחריות אישית, חברתית וקהילתית מתוך תחושת שייכות וערבות הדדית. עמותת יסמין רואה את בית החינוך יסמין כמרכז חינוכי של קהילה, סביבה, יצירה ותרבות.

הקשר האנושי והערבות ההדדית הם בסיס המערכת החינוכית אותה יצרנו, והם משתקפים לילדינו באופן יומיומי במסגרת העשייה הקהילתית בבית החינוך.

Hakama_10.jpg

החזון הסביבתי-אקולוגי

בית חינוך יסמין מחויב לחנך ולפעול לטובת מימושם של ערכים להגנת הסביבה ולטיפוחה – אנו עושים מאמץ לא לזהם ולא לצרוך מעבר לדרוש לנו, למחזר את שניתן ולעשות שימוש חוזר כשמתאפשר. במפגשי הקהילה לא נעשה שימוש בכלים חד פעמיים וחומרי הניקיון שלנו אינם מזהמים קרקע ומים.

ילדי בית החינוך נהנים מתזונה צמחונית עשירה, המזון הינו אורגני ומוכן במקום. חצרות הגנים משופעות בערוגות שהילדים מטפחים, מתקני המשחק נבנו על ידי חברי הקהילה מחומרים טבעיים ובשגרת היום יש לנו שיח בלתי אמצעי עם סביבנו הטבעית מתוך רגישות ואחריות סביבתית, זוהי האקולוגיה החינוכית שלנו.

בית חינוך יסמין שואף לקיים מערך חקלאי קהילתי, כחלק מסביבת חיים מצמיחה ומפתחת לילדים ולהוריהם, ומתוך רצון לשימור המורשת החקלאית הייחודית של המושבות בנימינה וגבעת עדה. בימים אלה בית חינוך יסמין מקים את "השדה הפתוח" - שדה חקלאי אקולוגי לימודי, אשר מניב שפע של ירק ופרי, ויש בו הזמנה ליזמות, לחדשנות ולשיתופי פעולה. על פי תכנית הלימודים בשדה הפתוח, הילדים יחוו את מחזוריות השנה והגידולים המתאימים לכל עונה, ייחשפו לתהליך השלם של עבודת האדמה, יעבדו בגן הירק ובערוגות בשטח בית החינוך ובחווה ויצטרפו לעבודה במשקים השונים. זכינו בשותפים לדרך - חקלאי המושבות בראש ובראשונה, הגינה האורגנית והמקיימת של נמרוד ולד בפרדס חנה השכנה, ארגון השומר החדש ועוד.

20211119_120246 (1).jpg